Halaman

Google+ Badge

Rabu, 29 Ogos 2012

Syawal aku di tahun ini....

Salam... dh lama x update blog ni..kekok pulak rsa nk menaip,.spnjang ramadan jd malas plak nk menulis,.idea byk ,tp sbb puasa agaknya,mood nk menulis pon hilang terus,Hari ni setelah 11 hari  masuk bln syawal,tetiba teringat2 nk menulis,..mood sudah dtg..moh kite bc cite aku bab raya nih.. 
Raya tahun ni, mr somi dpt cuti 9 hari,jd hr last dia bekerja pd ptg rabu 15 ogos tu,kami bertolak blik ke Perak,sengaja bertolak awal sbb nk elak kesesakan jln,.mjurlah hgway plus x sesak lg masa tu..
Tiba d kg,.hr ke2nya,ayah yg tggal brsama kakak,pulang ke rumah,mklum la sjk kepergian mak, ayah trpaksa mnumpang di rumah ank,dgn keadaannya yg uzur,x boleh la nk dibiar duduk,keseorangan.
        Seronok juga la bg ayah,ank dan cucu2nya pulang beraya bersama thn ni,kebetulan salah sorang abg aku yg masih bujang juga dpt bercuti raya thn ni,.jd seri la juga rumah tua yg selalu sepi tu.Tahun2 sebelum ni,sewaktu arwah mak( al fatihah) masih ada,sehari sblm hari raya,meriah rumah kami,buat persiapan,mak yg paling sibuk,menyediakan lemang dan rendang,..tp itu dh jd kenangan,.sedihnya,tahun ni,lemang pun tak buat,beli je,cuma rendang tetap aku sediakan,.Untuk pagi syawal,aku tambahkan menu laksa johor,.memang laris,..x sempat mlm dh abis.sedap ke,entah la,maybe sbb kelainan dr kebiasaan,di sana laksa penang lebih popular.
   Cerita pagi raya,seperti biasa la slps mndi dan bersiap,acara bermaaf-maafan,..syahdunya time ni,.ingatan pd arwah mak,makin kuat aku rasa,.dh 2 thn x dpt nk cium tangan mak..,kemudiannya kami ke pusara,mengunjungi pusara arwah mak,arwah abg2 dan datuk nenek, ank saudara dan abg ipar yg telah pergi,rupanya ramai sudah ahli keluarga aku dijemputNya,.ampunkan dosa2 mereka semua Ya Allah..amin
Slps itu acara ziarah ahli keluarga dan jiran tetangga di kg,..di rumah pun ramai juga org yg dtg mengziarahi ayah,alhamdulillah..
Hari raya k 2,adalah hr yg aku tggu2 jga,kerana reunion sklh yg telah lama kami plan,akan berlansung,.reunion ini dibuat di sekolah menengah aku dulu SMSIS 2 gerik,.walaupun kehadiran tidak seramai thn lps,tp tetap meriah,.maklum la,setahun sekali baru brjumpa,mcm2 perkara yg nk dibualkan.selesai reunion,kami pakat2 berkunjung ke rumah sahabat yg tidak dpt join,kerana baru kehilangan suami,.moga sedikit sumbangan,moral dan material yg diberi,dpt meringan sikit bebannya.
Seminggu lebih di kg,kami pulang ke kl kerana cuti dah abis,.ptg jumaat 24hb @ 6 syawal ,kami bali ke Melaka pulak,kunjungi emak dan abah mentua di sana,.yang seronok raya di melaka,tetap meriah walaupun dh seminggu raya,.,selain dr rumah ipar2 aku disana,sempat juga aku kunjungi rumah kawan lama,yg dh hampir 5 thn x jmpa,.reunion lg,..begitulah sedikit sebanyak cerita raya aku,.dan hari ni,di sini pon kami masih menerima tetamu yg sudi dtg ke rumah,.maklum la kan,raya sebulan..selagi ada syawal,teruslah kita kunjung mengunjungi utk erat,silaturrahim..... demikianlah cerita raya seadanya... SYAWAL 1433H @ 2012.


Khamis, 2 Ogos 2012

berbuka dengan nasi lemak ayam rendang

nasi lemak,rendang ayam dan sambal udang
ini menu berbuka semalam,asalnya nak buat nasi kuning,walaupun rasa lebih kurang nasi lemak,tp kalernya lebih menarik dan oily2 sikit,..tp disebabkan kemalasan melanda,jd nasi lemak bias la juga,..tp demi ank2 kugagahkan diri utk merendangkan ayam,sedap nih,resepi cik mat gebu yg aku ambik dr myresepi,..bhn2 seperti biasa cuma ada tambahn rempah kari daging,rempah penumis dan sedikit gula merah,.dan bhn2 ditumis dahulu,.sekali try pasti xjemu nk try lg resepi ni...hehe